Waarom kiezen als het ook samen kan?

 

Van losse vakken naar betekenisvol onderwijs

In het onderwijs lijken we vaak te moeten kiezen.
Het is óf taal en rekenen, óf een kookworkshop.
Óf buitenspelen, óf bewegingslessen.
Óf burgerschap, óf dramalessen.

Maar waarom eigenlijk?
Wie heeft ooit gezegd dat het niet samen kan?


Integraal leren: als vakken elkaar versterken.

Het is tijd om anders te kijken naar leren.
Want kinderen leren niet in hokjes of door bepaalde vakken uit te lichten. 
Juist door vakken en thema’s te verbinden, maak je leren betekenisvol en duurzaam. Bijvoorbeeld:

  1. Tijdens kooklessen kunnen leerlingen rekenen met hoeveelheden, lezen en begrijpen ze recepten, en leren ze samenwerken in de praktijk.
  2. Tijdens het buitenspelen kunnen bewegingsdoelen behaald worden, terwijl leerlingen tegelijkertijd werken aan sociale vaardigheden.
  3. In dramalessen kunnen thema’s als groepsdruk, emoties, identiteit en vapen worden verkend precies de onderwerpen die passen binnen burgerschap.

Door vakken te combineren, ontstaat er ruimte voor creativiteit, eigenaarschap en betrokkenheid bij het leren.

De kracht van samenhang

Bij Foodies & Family geloven we dat structurele verandering in leefstijl en bewustwording alleen mogelijk is als we kinderen laten ervaren, ontdekken en doen.
Daarom ontwikkelen wij lespakketten voor scholen waarin voeding, beweging en mentale gezondheid met elkaar verbonden zijn, iedere les weer.

Onze programma’s:
✅ sluiten aan bij de belevingswereld van het kind,
✅ behandelen maatschappelijke thema’s die nú spelen,
✅ en sluiten aan bij de SLO-doelen.

De doorlopende leerlijn van twintig of 40 weken per schooljaar biedt scholen een complete structuur om aan gezondheid in het algemeen te werken geïntegreerd binnen het curriculum.

Betekenisvol leren in de praktijk

Vaak is het beeld dat betekenisvol leren moeilijk toepasbaar is, het een apart onderdeel is of er uren vanuit de basisvakken 'gepikt' moeten worden om dit vorm te kunnen geven. En hier zit nu precies de kern van hetgeen dat ik probeer te vertellen.

Ten eerste zou gezondheidseducatie ook een basisvak moeten zijn in mijn ogen, maar dat even ter zijde. Laat ik je een aantal voorbeelden geven van hoe je dit in de praktijk kunt aanpakken en terugzien, zonder dat je ergens hoeft in te leveren.

Stel je een groep leerlingen voor die samen een gezonde lunch bereidt. Ze wegen ingrediënten af (rekenen), lezen het recept (taal), en praten ondertussen over duurzame voeding en samenwerken.
Samen een maaltijd bereiden is een onderdeel van wat zij in het volwassen leven tegen gaan komen, zij leren keuzes maken, samenwerken en verantwoordelijk zijn voor een eigen taak, maar zeker ook een ander aanspreken op een taak of vragen om hulp wanneer iets niet lukt. 

Een voorbeeld van de bewegingslessen die wij geven. Dit kan zowel buiten als binnen en is afhankelijk van het seizoen en wat de school hierover in gedachten heeft. Laat ik je meenemen in les bewegen voor het basisonderwijs (ook een peutervariant is mogelijk trouwens).

Een groep kinderen speelt het spel 'Schipper mag ik over varen'. Twee kinderen zijn de tikker en de rest van de groep luistert goed naar wat zij moeten doen om aan de overkant te komen. Denk aan opdrachten als hinkelen, kruipen, rennen, als een dier naar de overkant enzovoorts. Hiermee stimuleren wij de motoriek, samenwerking, sociale ontwikkeling, probleemoplossend denken, creativiteit, tactiek en logisch denken. 

Mentale gezondheid is vandaag de dag nog steeds een ondergeschoven kindje vind ik persoonlijk. Terwijl wij juist op school hier al een basis kunnen leggen. Is het in omgaan met emoties, rollenspellen en thema's als 'Dit ben ik!' waarin het leren kennen van jezelf centraal staat, hoe dit in verhouding staat met het samenleven met andere mensen en het gehele plaatje in de maatschappij. Tijdens deze lessen leren kinderen over grenzen aangeven, vragen stellen, groepsdruk, respect voor elkaar, je eigen mening hebben en daar voor uitkomen, passie en je dromen achterna gaan.

Dat is waar leren weer tot leven komt.
Dat is wat onderwijs krachtig maakt.

Samen werken aan een gezonde toekomst

Met de lespakketten van Foodies & Family leggen scholen een stevige basis voor de toekomst van hun leerlingen.
Een toekomst waarin kinderen niet alleen weten wat gezond is, maar ook waarom en hoe ze daar zelf keuzes in kunnen maken.

Klaar om aan de slag met een doorlopende leerlijn waarin voeding, beweging en mentale gezondheid centraal staan bij jou op school? Neem dan even een kijkje op de website of neem contact met mij op via LinkedIn of Instagram.

Wil liever gewoon mailen of een Whatsapp berichtje sturen?

Dat kan natuurlijk ook, van alle markten thuis tenslotte 😇

📧 info@foodiesandfamily.nl

📱0642852384

Samen bouwen wij aan onderwijs dat verbindt, inspireert en versterkt. 🌿

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Burgerschapsonderwijs en maatschappelijke thema’s: zo geef je kinderen een stem in de samenleving

Week van de Mentale Gezondheid (2-7 juni). Tijd voor een echt gesprek

Dichtbij huis en de natuur