Waarom de eerste weken van het schooljaar écht goud waard zijn!

Terwijl hierin de regio Den Haag de kinderen nog even vakantie hebben, begint voor andere regio's toch echt de school alweer. Morgen starten er weer klassen, leren kinderen nieuwe kinderen kennen of zijn zij vertrouwd met een clubje van de vorige klas over gegaan. Toch blijft de start van een nieuw schooljaar voor de meeste kinderen spannend. Daarom zijn de Gouden Weken key! 🔑  

De kracht van de Gouden Weken in de klas en groep

De start van een nieuw schooljaar of opvangperiode is altijd spannend. Nieuwe kinderen, nieuwe combinaties, soms zelfs een heel nieuwe groep. Juist in deze periode wordt de basis gelegd voor de rest van het jaar. Daarom spreken we in het onderwijs en de kinderopvang over de Gouden Weken: de eerste weken waarin de groep gevormd wordt en jij als leerkracht en pedagogisch professional de toon kunt zetten.


Wat zijn de Gouden Weken?

De eerste zes weken na de zomervakantie (of bij de start van een nieuwe groep) noemen we de Gouden Weken. In deze tijd vinden kinderen hun plek, worden de omgangsvormen bepaald en wordt de groepssfeer zichtbaar. Het is dé periode om te investeren in veiligheid, structuur en verbinding. Doe je dit bewust, dan profiteer je er het hele jaar van.

De fases van groepsvorming

De ontwikkeling van een groep verloopt meestal volgens vaste stappen:

  1. Forming ➡️ In deze fase kijken kinderen de kat uit de boom, zoeken houvast en letten goed op jou als leerkracht of pedagogisch medewerker.

  2. Storming ➡️ Er ontstaan conflicten of discussies; kinderen testen grenzen en zoeken hun rol.

  3. Norming ➡️ De groep ontwikkelt afspraken, gewoontes en een eigen sfeer.

  4. Performing ➡️ De samenwerking loopt soepel, kinderen weten wat ze aan elkaar hebben en er ontstaat een positieve groepsdynamiek.

Als leerkracht en pedagogisch professional is het belangrijk om elke fase te herkennen en bewust te begeleiden.

Waarom investeren in de Gouden Weken?

Duidelijke kaders

Regels en routines die nu worden ingevoerd, zorgen voor rust en voorspelbaarheid.

Iedereen telt mee

Door actief te werken aan verbinding, voelt elk kind zich gezien en gewaardeerd.

Samen leren

Een hechte groep durft meer, stelt vragen en helpt elkaar vooruit.

Voorkomen is beter dan genezen

Een veilige groepssfeer aan het begin voorkomt veel gedragsproblemen later in het jaar.


Praktische tips voor in de klas of groep

Start elke dag met een vast ritueel

Denk hierbij aan een kringmoment, welkom spel of check-in moment. Dit geeft kinderen structuur en zij weten hoe de dag zal beginnen. Voor de meeste kinderen is dit een fijne manier om de dag te starten.

Laat kinderen samenwerken

Zorg dat je iedere dag bewust momenten creëert waarin kinderen samenwerken. Dit kan zijn door het doen van spellen of opdrachten met elkaar. Let erop dat je hierin kunt rouleren, zodat kinderen uit de groep elkaar leren kennen en op deze manier niet altijd dezelfde kinderen met elkaar samenwerken.

Stel groepsregels samen op

Wanneer je samen met de groep de groepsregels opstelt zorgt dit ervoor dat kinderen zich betrokken voelen en mogen en kunnen meedenken in wat er binnen de groep belangrijk is. Je kunt hierin als leerkracht of pedagogisch professional natuurlijk wel het voortouw nemen door voorbeelden aan te dragen en aan de kinderen te vragen wat zij van deze regel vinden. Maak de regels ook zichtbaar door deze op een vel papier te schrijven of zet een andere creatieve werkvorm in, waarin je ook samenwerken weer kunt stimuleren. 

Gebruik coöperatieve werkvormen

Maak elkaar leren kennen leuk! Dit kun je doen door bijvoorbeeld werkvormen in te zetten waarin kinderen spelenderwijs elkaar leren kennen en leren samenwerken. Denk hierbij aan spellen als 'zoek iemand die...' ,  estafettespelletjes of spellen waarin kinderen een samenwerkingsopdracht krijgen, zoals met elkaar en kunstwerk bouwen. 

Blijf alert op stille kinderen

Iedere groep heeft er wel een paar. Stille kinderen, die graag wat meer op zichzelf zijn en de kat uit de boom kijken. Geef hen die ruimte en zorg tegelijkertijd dat je hen betrekt bij wat er in de groep speelt. Dit kun je doen door vragen te stellen, hen een opdracht te geven of even op de voorgrond te zetten. Kijk hierin goed naar de signalen van het kind en of het kind zich hier prettig bij voelt. Vergeet niet dat sommige kinderen wat meer tijd nodig hebben om te ontdooien en zich prettig(er) te voelen binnen een groep.


Mini-Gouden Weken

Na vakanties, bij wisselingen in de groep of als de sfeer tijdelijk minder is, kun je opnieuw een “mini-Gouden Week” inlassen. Door terug te grijpen op kennismakingsactiviteiten, groepsgesprekken en samenwerkingsopdrachten breng je de groep weer in balans.

Tot slot

De Gouden Weken zijn een investering voor de rest van het schooljaar of de groep die je (her) opstart. Door vanaf het begin bewust te werken aan verbinding, veiligheid en structuur, leg je een stevige basis voor een leerzaam, gezellig en harmonieus school of opvangjaar.

Wil jij een goede basis leggen deze weken? Dan heb ik het 'Gouden Weken Boekje' voor jou! Zeven spellen en activiteiten die je kunt inzetten tijdens deze weken om een goede start te maken met jouw groep 🙌 Wil jij deze ontvangen? Reageer dan onder deze blog met 'Gouden Weken' of stuur mij een mailtje met als onderwerp 'Gouden Weken' , dan zorg ik dat het in je inbox terecht komt 📩

info@foodiesandfamily.nl

Maak er een fantastische start van het school of opvangjaar van!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Week van de Mentale Gezondheid (2-7 juni). Tijd voor een echt gesprek

Burgerschapsonderwijs en maatschappelijke thema’s: zo geef je kinderen een stem in de samenleving

Dichtbij huis en de natuur